Montafon en feratel maken bedrijven geschikt voor
World Wide Web

Kleinere en middelgrote accommodatiebedrijven beschikken vaak niet over de middelen en de technologie om zich een plaats te veroveren in de wereld van online boekingen. Montafon Tourismus en feratel zijn deze uitdaging de afgelopen jaren samen met de gastheren in de regio aangegaan. Met groot succes: in één jaar tijd werden 140 nieuwe bedrijven opgeleid tot digitale professionals. Met IT-oplossingen van feratel realiseren deze bedrijven 95 procent meer online boekingen.

Het rechtstreeks en digitaal boeken van vakantie-ervaringen en accommodatie is voor veel gasten standaard en wordt steeds meer gevraagd. Regionale bedrijven die door hun omvang en middelen de stap naar online boeken nog niet hebben kunnen zetten, lopen het risico hun zichtbaarheid en aantrekkelijkheid in de digitale kanalen te verliezen. Veel toeristische regio's reageren met hun aangesloten bedrijven op deze ontwikkeling en richten zich actief op coaching van verhuurders, opleiding en de algemene versterking van hun online aanwezigheid.

"Vijf jaar geleden zijn we begonnen met ons offensief voor online boekingen. In het begin lachten veel mensen ons uit en dachten dat het niet nodig was, maar wij waren ervan overtuigd dat wij onze gastheren ook op dit gebied aan de markt moesten aanpassen. Onze acht gastcoaches hebben in het kader van hun functie een passende voorlichting gegeven in de particuliere en commerciële bedrijven en er werden talrijke begeleidende bijscholingsmogelijkheden in verschillende moeilijkheidsgraden aangeboden in onze gratis Montafon gastheeracademie. Inmiddels kunnen 560 van onze 1.100 gastheren online worden geboekt. Naast interfaces met verschillende boekingskanalen zijn wij ons sinds vorig jaar steeds meer gaan richten op rechtstreekse boekingen, omdat daar de hoogste toegevoegde waarde wordt bereikt. Wij stellen de feratel zoek- en boekingswidget gratis ter beschikking aan al onze bedrijven voor hun eigen homepages en hebben deze in één jaar tijd al in 140 bedrijven geïmplementeerd."

Manuel Bitschnau, directeur Montafon Tourismus

De partner van het eerste uur was feratel media technologies met zijn Europabrede bestemmingsbeheersysteem Deskline® en zijn internationale partnerportalen. Met Deskline® en de bestaande interfaces naar internationale boekingsplatformen en portaalsites voor vakantieappartementen krijgen toeristische regio's en hun leden alle digitale verkoopkanalen op een kosteneffectieve en professionele manier ter beschikking. Voor individuele bedrijven wordt hun eigen homepage ook een effectief marketing- en verkoopinstrument. Dit zorgt ook voor duurzaam operationeel succes, samen met digitale duurzaamheid.

Het resultaat van alle inspanningen in Montafon is indrukwekkend: in de vergelijkingsperiode januari 2019 en 2022 zijn de digitale boekingen van accommodaties via het regionale systeem Deskline® met 95 procent gestegen. Het aantal boekingen via de feratel-portaalpartners is goed voor 20 procent van alle boekingen.  De boekingen via de zoek- en boekingswidget van feratel op de websites van de afzonderlijke etablissementen liggen met 20 procent op gelijke hoogte, een stijging van 143 procent in dezelfde periode. Naast de bedrijven profiteert ook de hele bestemming: het aantal boekingen via de regionale website montafon.at, die een van de beste performances in heel Oostenrijk heeft, is goed voor 60 procent van alle boekingen - een stijging van 40 procent.

"Als je samen met de regio de digitale uitdagingen in de accommodatiebranche aangaat en aanvult met slimme technische oplossingen, is de weg vrij voor meer directe boekingen en uiteindelijk meer zelfbeschikking."

Jochen Karl, bestemmingscoach bij feratel

10.02.2022

 

Neem vandaag nog contact met ons op.

We kijken uit naar nieuwe taken en uitdagingen!