Digitale registratie voor gasten verovert de markt: feratel loopt voorop

feratel zet de toeristische sector opnieuw een stap vooruit met de volledige digitalisering van het registratieproces.

Digitalisering heeft het toerisme blijvend veranderd. Of het nu gaat om online boekingstechnologie voor bestemmingen en verhuurders, interfaces voor boekingsportals, digitale gastenkaarten, digitale vakantiebegeleiders, experience shops, one-stop-shops of digitale gastenregistratie: feratel richt zich op volledige digitalisering voor al haar oplossingen en producten.

Het digitale registratieproces omvat tal van componenten die veel verder gaan dan de online overdracht van gegevens uit hotelprogramma's en de online registratie door vestigingen zelf. Gasten kunnen zich bijvoorbeeld zelf registreren via online en pre-check-in en hun registratie digitaal ondertekenen. De digitale gastenkaart wordt automatisch uitgegeven op de mobiele telefoon en de diensten worden geïntegreerd in digitale vakantiebegeleidende apps. De gemeenten en toerisme-organisaties profiteren van de vermindering van bureaucratie door de geautomatiseerde overdracht van registratiegegevens, inclusief facturering en de geïntegreerde interface met Statistik Austria. "Papier was gisteren, digitaal is vandaag", zo vat feratel CEO Markus Schröcksnadel het samen.  

Serfaus-Fiss-Ladis: 98% van de gastenregistraties al digitaal!

Josef Schirgi, algemeen directeur van TVB Serfaus-Fiss-Ladis: "Net als in heel Tirol is het digitale registratieproces van feratel bij TVB Serfaus-Fiss-Ladis al vele jaren ingeburgerd en vormt het een essentieel onderdeel van onze dienstverlening. Met een digitaliseringspercentage van 98,3% is de hoeveelheid papier al tot een minimum gereduceerd. Steeds meer gasten (momenteel 20,7% van alle arriverende) maken ook gebruik van de online registratie van hun registratiegegevens met digitale handtekening en ontzorgen zo niet alleen onze gastheren, maar voorzien hen op deze manier ook van extra informatie zoals de wijze van aankomst of toestemming voor reclamedoeleinden. Nog eens 68% van de meldingen wordt live en rechtstreeks via de interface van de betreffende hotelprogramma's gedaan. De overige meldingen worden door de hotels digitaal doorgegeven via de feratel WebClient. De uitgifte van de gastenkaart met geïntegreerde Skidata bergtreinkaartjes wordt aan de melding gekoppeld. Ook de geautomatiseerde berekening en voorschrijving van de toeristenbelasting, inclusief automatische afschrijving, vereenvoudigt de administratieve afhandeling en geeft onze medewerkers meer speelruimte om voor onze gasten te zorgen.

De feratel oplossing omvat functies zoals 100% digitale verwerking met online check-in incl. paspoortscan en digitale handtekening, activering van gastenkaarten / lifttickets (bijv. via Skidata interface) via geïntegreerde interfaces naar ca. 150 hotelprogramma's, DSGVO-conforme opvraag van aanvullende informatie over type aankomst, vakantiemotieven etc., opvraagbaarheid en evaluatie van alle gegevens via business intelligence tools.

Burgenland-model schittert met 100% digitale registratie

Onlangs nog heeft het model van Burgenland laten zien hoe, met de juiste wettelijke regeling, een landelijke omschakeling naar 100 procent digitale registratie zonder papier succesvol kan worden gerealiseerd. Digitalisering in registratie betekent niet alleen minder bureaucratie en vereenvoudiging van processen, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden, zoals real-time analyse van de aanwezige gasten.

Didi Tunkel, CEO van Burgenland Tourismus GmbH: "De introductie van de uitgebreide digitale gastenregistratie in Burgenland betekende een innovatieboost voor alle betrokkenen: gasten, verhuurders en gemeenten profiteren nu in gelijke mate van het eenvoudige papierloze registratieproces. De registratiegegevens kunnen in realtime anoniem worden geanalyseerd. Hierdoor kunnen we niet alleen de dagelijkse bezettingsgraad in de afzonderlijke gemeenten en accommodatiecategorieën zien, maar ook de herkomstmarkten van onze gasten. Dit vormt weer de basis voor controlemaatregelen en toekomstige marketingplanning. Bovendien biedt het digitale gastenrapport in combinatie met het kaartprogramma de mogelijkheid om de Burgenland Card, die in de hele deelstaat is ingevoerd, en de gebruiksvriendelijke digitale vakantiegids Burgi met slechts een paar klikken te produceren en beschikbaar te stellen aan de gast."

75% van alle overnachtingen via feratel

In het kalenderjaar 2022 werden in Oostenrijk in totaal 102,8 miljoen overnachtingen verwerkt via het feratel gastenregistratiesysteem. Op een totaal van 137 miljoen overnachtingen komt dit overeen met een aandeel van 75% van alle overnachtingen.

Ook de zogenaamde "K5-softwarehuizen" Gemdat Oberösterreich en Niederösterreich, Kufgem, PSC en Gemeindeinformatik maken sinds 2012 succesvol gebruik van het feratel gastenregistratiepakket. Zij treden op als feratel licentiepartners op het gebied van gastenregistratie en zijn betrouwbare support- en softwareleveranciers voor de gemeenten.

Samen met de K5 Group en directe feratel-klanten is nu een dekking van bijna 1000 toeristische gemeenten bereikt. In Tirol, Burgenland en Oberösterreich bedraagt de dekking 100% van alle gemeenten en bedrijven.

Al 89% digitale berichten

89% van alle registratieprocessen in feratel-systemen vindt al plaats via digitale kanalen (hotelprogramma-interface, extranet webclient of online check-in). Slechts 11% wordt nog klassiek als papieren registraties verwerkt.

Met een aandeel van 75% van alle berichten via feratel en een digitaliseringspercentage van 89% betekent dit dat het digitale aandeel in heel Oostenrijk al twee derde bedraagt. En het digitale percentage blijft stijgen door het toegenomen gebruik van het digitale gastenblad, dat gemeenten individueel of in pakketten uitrollen naar hun bedrijven.

Succesfactor interfaces verbinding

70% van de gastenlijsten wordt direct digitaal doorgestuurd van PMS (property management systemen of hotelprogramma's) naar het feratel rapportagesysteem. De gangbare softwareleveranciers voor de betreffende logiessectoren (camping, hotels, vakantiewoningen, kuuroorden, etc.) hebben de digitale gastenrapportage al in hun PMS-oplossing geïntegreerd. feratel biedt hiervoor een gratis interface die op verschillende detailniveaus geïntegreerd kan worden.

In totaal hebben al meer dan 150 PMS'en interfaces met feratel geïmplementeerd, waarvan 134 PMS'en op het gebied van digitale gastenregistratie. Nog eens 49 PMS'en werken momenteel aan de implementatie van de interface. "feratel is goed voorbereid op de in Oostenrijk geplande nieuwe gastenregistratie-oplossing met een centrale business ID en een interface naar een centrale registratiedatabase, omdat feratel in andere landen al vergelijkbare oplossingen heeft geïmplementeerd", besluit Schröcksnadel.

Feiten over het feratel registratiesysteem

  • De registratie-oplossing van feratel is in gebruik in 5 Europese landen.
  • In Oostenrijk gebruiken ongeveer 1.000 gemeenten de feratel registratiemodule en ongeveer 54.000 bedrijven voeren hun gastenregistratie al elektronisch uit.
  • In 2022 werd 75% van alle overnachtingen in Oostenrijk verwerkt via het meldingssysteem feratel, waarvan 89% digitaal.
  • 65% van de gastenregistraties in Oostenrijk gebeurt al digitaal

15.06.2023

 

Neem vandaag nog contact met ons op.

We kijken uit naar nieuwe taken en uitdagingen!